Cinta kepada manusia hanya sementara walaupun ada kemanisannya. Setelah tiadanya insan yang dicintai kenanganlah yang menjadi rujukan cinta kita. Tetapi apa yang nak dikatakan di sini ialah janganlah kamu bercinta kepada makhluk seandainya cinta itu boleh membawa kamu untuk tidak bercinta kepada Pencipta. Kebiasaannya cinta kepada manusia melalaikan kita terutamanya cinta sebelum berkahwin, kerana waktu itulah cinta dipenuhi dengan pelbagai bayangan syaitan dalam setiap pergerakan dan pemikiran. Bahayanya cinta bila kita bercinta sesama makhluk sebelum berkahwin kerana di situ kemurkaan Tuhan lebih banyak dari keredhaan Tuhan terhadap si pecinta.
Kalau anda sudah jatuh cinta janganlah ditagguh hari pertemuan cinta yang sebenar. Dalam islam cinta yang sebenar adalah cinta selepas kahwin kerana cinta sebelum kahwin banyak keburukan terutamanya boleh membawa kepada zina. Zina boleh berlaku bukan sahaja melibatkan berlakunya persetubuhan tetapi jugak melibatkan zina tanpa kita sedar seperti zina hati, zina mata, zina tangan dan sebagainya yang berkaitan dengan kemaksiatan. Seperti mana dalam artikel, risalah atau apa sahaja yang berkaitan dengan soal hukum bercinta sebelum kahwin telah jelas ia adalah haram kepada umat islam kerana banyak keburukan dari kebaikan.
Walau bagaimanapun ramai juga di antara kita yang bercinta walaupun tahu hukum bercinta itu adalah haram dari segi agama. Apa boleh dibuat, perasaan sayang punya pasal go on jelah. Tapi kena ingat berwaspadalah kamu kerana setiap langkah percintaan kamu ada kemudaratan tanpa kamu sedari. Sama-samalah kita muhasabah diri dan elakkan berlakunya kemaksiatan semasa bercinta. Oleh itu, berjaga-jagalah kepada sesiapa yang masih belum bercinta, jangan cuba-cuba nak bercinta kalau tak pandai urus cinta. Kalau dah suka masuk je meminang, jumpa mak ayah habis cerita… Hehehehe….
Bagi yang dah bercinta pandai-pandailah menguruskan cinta terutamanya bagi peringkat umur remaja, biaslah cinta sering dikaitkan dengan remajakan
you like this?

0 comments:

Post a Comment